Umění mlčet

1. září 2017 v 8:50 |  Téma týdne
ní mlčet je umění, kterým v dnešním světě málokdo vládne. Opravdu, kdo umí mlčet? A nejen mlčet, nevyzradit tajemství, ale také mlčet a neříkat věci, které jsou naprosto v danou chvíli nevhodné a které velmi zraňují? No tak se nám to málokdo smrskne spíše na téměř nikdo. Každý občas řekne něco, co se druhé osoby dotkne, ano, ale jsou i tací, kteří říkají zlé věci úmyslně. Takovým lidem se říká zlí. Ti hodní kolikrát mlčí, i když by třeba nebylo od věci říci něco ne tak hezkého. Ale nakonec stejně potkáváte jak ty zlé, tak i ty hodné. Ale jsou lidé v určitém postavení, profesi, kdy by si měli zlé věci zašít v puse, neříkat, protože jsou extra zlé a zraňující. A o kom, že je to řeč? O učitelích...

S blížícím se školním rokem mě trochu dohnaly vzpomínky na studijní léta na ZŠ a SŠ a dále. A říkám si, jak by bylo hezké, ne-li přímo potěšující, kdyby umění mlčet ovládali učitelé. Začněme třeba s takovým banálním předmětem, jako je výtvárná výchova. Tento předmět má vést k poznání umění, naučit se něco o druhu kultury. A co se z něj dnes děje? "No jak to vypadá? To vůbec není myš, ani trochu. Koukej to překreslit. No to je strašný, radši mi to ani neukazuj!" Velmi dobrá cesta, jak vést žáky k umění že?

Nebo třeba taková tělesná výchova, také naprosto úžasný předmět, který by měl primárně vést děti ke sportu a náklonosti k pohybu, protože hýbat se je zdravé. "Ty seš naprosto neschopnej a línej jak lemra. To snad není možný, ani ten blbej přemet neuděláš? Nemehlo! Ano, po tomto představení všichni milujeme pohyb.

V poslední době se hodně diskutuje o tom, že máme málo ženského zastoupení v oborech typu technika, matematika, fyzika. Ale proč se vlastně snažit, když tyto předměty téměř vždy učí staré zapšklé a leckdy i nepříliš chytré paní? "Hmm, no no, tak mi řekni ještě todle, sice to není náplní zkoušení, ale řekni to. No to by dobrý no, umíš to no. Ale tady no, nedržíš to pravítko rovně, seš holka, jedničku nepotřebuješ, dvojka ti stačí."

Slyšíte-li u jazyků, jak jste hloupí, že po deseti minutách nechápete, jak se časují nepravidelná slovesa, že po dvaceti nechápete užití správné předložky, aniž byste to předtím kdy viděli a že by to pochopil i blbeček ze zvláštní školy, jak si asi máte k cizím jazykům vytvořit vztah?

A takto bych mohla pokračovat dále a dále. Bohužel. Ale na těchto příkladech je jasně vidět, že uměním mlčet a uměním správné komunikace by měli vládnout hlavně ti, kteří motivují (nejen budoucí generace) lidi a mají je něco naučit. Tímto tedy doufám ve světlé zítřky.

P.S. ani jeden z příkladů není, bohužel smyšlený, vše se reálně odehrálo... :(


 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Eliss Eliss | Web | 1. září 2017 v 10:06 | Reagovat

Já jsem tedy takový přístup učitelů nikdy nezažila...

2 Karel Karel | Web | 1. září 2017 v 10:20 | Reagovat

Učitele kreténa asi potkal každej, stejně jako geniální učitele, kteří v něm zažehli lásku k jejich předmětu. Není spravedlivé to nezmínit.

Já kdybych v prváku na střední mlčel, neměl bych pak od druháku na vysvědčení trojky. Ale já mlčet neumím.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama